NL
EN
FR
Belgium
Terug naar artikelen

De verwachte herintrede van de fiscale regularisatie

21 maart 2025

Een belangrijk onderdeel van het regeerakkoord betreft de invoering van een (vijfde) fiscale regularisatieronde.

De verwachte herintrede van de fiscale regularisatie

De vorige regularisatieronde werd beëindigd op 31 december 2023 en sindsdien bestaat er geen mogelijkheid meer om fiscale zonden op te biechten en te regulariseren. Enkel op regionaal Vlaams niveau bleef het mogelijk om vergeten activa (veelal buitenlandse bankrekeningen) alsnog aan te geven door middel van een nieuwe aangifte in de erfbelasting. 

Een dergelijke regularisatie in de Vlaamse erfbelasting volstaat vaak echter niet om een buitenlandse bankrekening met zwart of grijs kapitaal naar België te kunnen repatriëren. Ingevolge een circulaire van de Nationale Bank van België omtrent de waakzaamheidsverplichtingen die worden opgelegd door de antiwitwaswetgeving, nemen Belgische banken immers een zeer voorzichtige houding in ten opzichte van repatriëringen van geldmiddelen uit het buitenland.  

Hierdoor bevinden vele belastingplichtigen die niet maximaal gebruik hebben gemaakt van de vorige regularisatieronde, zich momenteel in een patstelling. 

Indien zij (al dan niet ingevolge een erfenis of een schenking) houder zijn van een buitenlandse bankrekening met zwart of grijs kapitaal, kunnen zij niet overgaan tot een repatriëring naar België. Indien zij (of hun rechtsvoorgangers) in het verleden wel reeds zijn overgegaan tot een repatriëring van een dergelijke bankrekening naar België, zijn destijds mogelijk enkel de niet-verjaarde roerende inkomsten geregulariseerd. In voorkomend geval zal ten aanzien van de Belgische bank op vandaag mogelijk alsnog moeten worden aangetoond dat het onderliggende kapitaal zijn normale belastingregime heeft ondergaan. Indien dit niet kan worden aangetoond, dan is het mogelijk dat zij door de Belgische bank alsnog de deur worden gewezen. 

In de praktijk werd reeds geruime tijd aangekaart dat deze situatie onhoudbaar is. De invoering van een nieuwe fiscale regularisatieronde komt dus als geroepen. 

Deze nieuwe regularisatieronde maakt onderdeel uit van een programmawet die eind deze maand ter stemming zou worden neergelegd in het Parlement en ligt volledig in lijn met de vorige regularisatieronde. De boetetarieven zouden evenwel stijgen met 5 procentpunten, tenzij in het geval van goede trouw.  

Er zou sprake zijn van goede trouw in de situatie van een schenking of een erfenis wanneer de rechtsopvolger kan aantonen dat de schenking of erfenis in zijn hoofde haar normale belastingregime heeft ondergaan. 

Concreet zou een fiscaal verjaard kapitaal dus worden onderworpen aan een regularisatieheffing van 45% (of 40% in het geval van goede trouw). De regularisatieheffing voor fiscaal niet-verjaarde inkomsten zou opnieuw worden berekend door het normale belastingtarief te vermeerderen met 30% (of 25% in het geval van goede trouw). In het geval van niet-aangegeven roerende inkomsten zou de regularisatieheffing bijgevolg 60% (55% in het geval van goede trouw) bedragen.   

Diegenen die zich in de hogervermelde patstelling bevinden, zullen vermoedelijk gretig gebruik maken van deze nieuwe regularisatieronde. Al blijven de punten van kritiek op de vorige regularisatieronde uiteraard gelden, te weten de zware (en soms zelfs onmogelijke) bewijslast omtrent de herkomst van het onderliggende kapitaal en de hoge boetetarieven. 

Indien u hierover vragen zou hebben of indien u bijstand wenst bij de analyse van uw dossier kan u steeds contact opnemen met het fiscale departement van Andersen via +32 (0)2 747 40 07 of info@be.Andersen.com.

Zie meer artikelen

Nieuwe deontologische code voor vastgoedmakelaars: meer dan een opfrissing

01.10.2026

•

Vastgoed, Huur en Mede-eigendom, Andersen in Belgium

Nieuwe deontologische code voor vastgoedmakelaars: meer dan een opfrissing

Op 21 september 2026 verscheen in het Belgisch Staatsblad het koninklijk besluit van 20 juli 2026 tot goedkeuring van het nieuwe reglement van plichtenleer van het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars (BIV), beter bekend als de deontologische code. De nieuwe code treedt in werking op 1 oktober 2026, de dag waarop het reglement van 2018 wordt opgeheven.

Lees het artikel »
Wie het RUP betaalt, riskeert de vergunning

29.09.2026

•

Ruimtelijke Ordening en Milieu, Andersen in Belgium

Wie het RUP betaalt, riskeert de vergunning

Een ontwikkelaar die meebetaalt aan de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) kan daarmee zijn vergunning op losse schroeven zetten. Dat blijkt uit een arrest van de Raad voor Vergunningsbetwistingen van 17 september 2026. De uitspraak treft een praktijk die in heel Vlaanderen wijdverspreid is.

Lees het artikel »
Gezondheidsorganisaties worden betrokken publiek bij omgevingsvergunningen

17.09.2026

•

Ruimtelijke Ordening en Milieu, Andersen in Belgium

Gezondheidsorganisaties worden betrokken publiek bij omgevingsvergunningen

Niet-gouvernementele organisaties die zich inzetten voor bescherming van de menselijke gezondheid kunnen weldra, net als milieubeschermingsorganisaties, als ‘betrokken publiek’ optreden bij omgevingsvergunningen. Daarmee wordt de kring van organisaties die zich tegen een vergunningsbeslissing kunnen verzetten, uitgebreid. Dat geeft een nieuwe dimensie aan toekomstige vergunningsprocedures.

Lees het artikel »
Fors hogere boetes bij krotverhuur vanaf vandaag

08.09.2026

•

Vastgoed, Huur en Mede-eigendom, Andersen in Belgium

Fors hogere boetes bij krotverhuur vanaf vandaag

Verhuurt u een woning met ernstige kwaliteitsgebreken? Dan riskeert u strafrechtelijke vervolging. Vanaf vandaag worden de straffen voor krotverhuur aanzienlijk verhoogd. Een geldboete kan oplopen tot 800.000 euro bij verzwarende omstandigheden. Tegelijk krijgt de rechter meer ruimte om de straf af te stemmen op de ernst van de feiten.

Lees het artikel »