Sinds 1 januari 2025 is nieuwe wetgeving van kracht om de btw-ketting (het mechanisme waarmee de btw wordt geïnd en aftrekbaar is in elke fase van de levering van een goed of de verrichting van een dienst aan een eindgebruiker) te vereenvoudigen en optimaliseren.

Het belangrijkste doel bestaat erin de procedures vlotter en efficiënter te laten verlopen, zowel voor de ondernemingen als voor de belastingadministratie. Hieronder vindt u een vergelijkende tabel met de belangrijkste maatregelen vóór en na de inwerkingtreding van deze nieuwe btw-wetgeving.
| Voor de invoering van de nieuwe btw-ketting | Na de invoering van de nieuwe btw-ketting | |
| Aangifte- en betalingstermijnen | ||
| Maandaangevers | Uiterste datum: de 20e van de maand volgend op het aangiftetijdvak | Uiterste datum: ongewijzigd |
| Kwartaalaangevers | Uiterste datum: de 20e van de maand volgend op het aangiftetijdvak | Uiterste datum: de 25e van de maand volgend op het aangiftetijdvak |
| Administratieve tolerantie | ||
| Vakantieregeling | Tolerantie voor de maanden juni en juli | Tolerantie afgeschaft (overgangspériode voor de zomer 2025) |
| Verlenging van de indieningstermijn tot de volgende werkdag | Uitstel van de indieningstermijn tot de volgende werkdag wanneer de laatste dag van de termijn een zaterdag, zondag of feestdag is voor maand- en kwartaalaangevers | Tolerantie gehandhaafd voor maandaangevers, afgeschaft voor kwartaalaangevers (vanaf 1 oktober 2025) |
| Correctie van een materiële fout in de periodieke aangifte | Mogelijkheid om een eerdere aangifte binnen 12 maanden via Intervat te overschrijven – vervanging van een nieuw saldo in het rooster [71] of [72] | Correctie van een materiële fout die na de aangiftetermijn wordt vastgesteld, moet in de volgende periodieke aangifte worden aangebracht |
| Vervangende btw-aangifte | Invoering van een procedure “vervangende aangifte” door de btw-administratie bij niet-indiening na 3 maanden: het hoogste btw-bedrag van de voorgaande 12 maanden of een minimumbedrag van 2.100 EUR wordt in rekening gebracht | |
| Verzoek om inlichtingen | Geen antwoordtermijn op een verzoek om inlichtingen | Antwoordtermijn van één maand (met mogelijkheid tot verlenging om wettige redenen), in bepaalde gevallen beperkt tot 10 dagen (bij een btw-teruggavecontrole en de rechten van de schatkist in het gedrang komen) |
| Een nieuwe provisierekening | Gebruik van de rekening courant | Vervanging van de rekening courant door de provisierekening die wordt gevoed door niet-terugbetaalde btw-kredieten en btw-vooruitbetalingen – gebruik door de FOD Financiën om btw -schulden te vereffenen |
| Teruggave van het BTW-krediet | Teruggaaf van het volledige saldo van de rekening courant via een aanvraag in de periodieke aangifte | Vanaf 1 oktobet 2025 teruggave beperkt tot het btw-tegoed dat in de periodieke aangifte is opgenomen (op voorwaarde van tijdige ad-hoc-aangifte en de aangiften betreffende de voorgaande 6 maanden, minimum van 50 EUR, tijdige mededeling van een rekeningnummer via E-604A of E-604B). |
| Boetes | Geen aangifte: 1.000 EUR per aangifte; Laattijdige aangifte: 100 EUR / maand met een maximum van 1.000 EUR; Geen proportionnele boete bij niet-betaling, behalve wanneer een speciale rekening werd geopend | Geen aangifte: 500 EUR tot 5.000 EUR per aangifte Laattijdige aangifte: 100 tot 500 EUR per maand Niet-betaling : proportionnele boete van 5% tot 15% |
| Ambtshalve aanslag | Vereist tussenkomst van de minister van Financiën of zijn vertegenwoordiger | Kan worden uitgevoerd door de btw-administratie zelf |
| Rekeningnummers en betalingswijzen | Btw-rekeningnummers voor rekening courant btw (ontvangsten Brussel) en buiten de rekening courant btw, afhankelijk van de maatschappelijke zetel van de belastingplichtige | Nieuwe rekeningnummers vanaf 1 oktober 2025: Betaling van de btw zonder executoriale titel: BE41 6792 0036 4210 Betaling van de btw na vaststelling van een executoriale titel: BE41 6792 0000 0054 Domiciliëring via bankoverschrijving beschikbaar vanaf begin 2026 |
Ik zoek een expert in

05.10.2026
•NEWS FROM THE FIRM
Met plezier kondigen wij aan dat het kantoor van Luc Herve Andersen in Belgium heeft vervoegd. Andersen opende in september een nieuw kantoor in Luik. Luc Herve, fiscalist, professor en erkend bemiddelaar, is er actief als Partner. Samen met hem vervoegt ook Jérémy Lerusse Andersen als Associate. Beiden zijn advocaat aan de Balie van Luik.

01.10.2026
•Vastgoed, Huur en Mede-eigendom, Andersen in Belgium
Op 21 september 2026 verscheen in het Belgisch Staatsblad het koninklijk besluit van 20 juli 2026 tot goedkeuring van het nieuwe reglement van plichtenleer van het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars (BIV), beter bekend als de deontologische code. De nieuwe code treedt in werking op 1 oktober 2026, de dag waarop het reglement van 2018 wordt opgeheven.

29.09.2026
•Ruimtelijke Ordening en Milieu, Andersen in Belgium
Een ontwikkelaar die meebetaalt aan de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) kan daarmee zijn vergunning op losse schroeven zetten. Dat blijkt uit een arrest van de Raad voor Vergunningsbetwistingen van 17 september 2026. De uitspraak treft een praktijk die in heel Vlaanderen wijdverspreid is.

17.09.2026
•Ruimtelijke Ordening en Milieu, Andersen in Belgium
Niet-gouvernementele organisaties die zich inzetten voor bescherming van de menselijke gezondheid kunnen weldra, net als milieubeschermingsorganisaties, als ‘betrokken publiek’ optreden bij omgevingsvergunningen. Daarmee wordt de kring van organisaties die zich tegen een vergunningsbeslissing kunnen verzetten, uitgebreid. Dat geeft een nieuwe dimensie aan toekomstige vergunningsprocedures.