NL
EN
FR
Belgium
Terug naar artikelen

Kleine vennootschap, grote fiscale voordelen

29 mei 2024

Recent werden de drempels voor de kwalificatie van kleine vennootschappen gewijzigd. Deze wijziging was nodig aangezien de drempelwaarden voor het laatst in 2015 werden aangepast en gelet op de sindsdien gekende inflatie. Hierdoor zullen bepaalde vennootschappen die voorheen als groot werden beschouwd, voortaan als kleine vennootschappen worden aangemerkt met als belangrijk gevolg dat zij zullen kunnen genieten van de fiscale voordelen die specifiek daarvoor zijn voorbehouden. Dit zal het leven van heel wat ondernemingen dus een stuk aangenamer maken.

Kleine vennootschap, grote fiscale voordelen

1. Wat verandert er precies?

Vanaf boekjaar 2024 (voor ondernemingen die hun boekhouding per kalenderjaar voeren) worden de drempels ter bepaling van de grootte van een vennootschap als volgt gewijzigd : 

 Oude drempelwaardenNieuwe drempelwaarden
Jaargemiddelde van het aantal werknemers5050
Jaaromzet (excl. btw)9.000.000,00 EUR11.250.000,00 EUR
Balanstotaal4.500.000,00 EUR6.000.000,00 EUR

Een vennootschap wordt als klein beschouwd indien zij op balansdatum van het laatst afgesloten boekjaar maximaal één van deze drempels overschrijdt.

Voor de overgang van een grote naar een kleine vennootschap (en omgekeerd), moet die toestand in principe bestaan gedurende twee opeenvolgende jaren. De overschrijding van een drempel moet bijgevolg een zekere duurzaamheid vertonen. 

Gelukkig wordt nu tijdelijk aanvaard dat een éénmalige overschrijding van maximaal één van de nieuwe drempels zal volstaan voor een grote vennootschap om voortaan door het leven te gaan als een kleine vennootschap.

Een vennootschap die in het boekjaar 2023 volgens de oude drempelwaarden groot was, maar in het boekjaar 2024 volgens de nieuwe drempelwaarden klein is, zal bijgevolg onmiddellijk beschouwd worden als een kleine vennootschap. 


2. Fiscale voordelen voor kleine vennootschappen

Kleine vennootschappen genieten van diverse fiscale voordelen, waaronder:

  • de toepassing van het lagere belastingtarief van 20% op de belastbare grondslag tot 100.000 EUR;
  • de mogelijkheid om onder toepassing van het VVPRbis-regime of via de aanleg van een liquidatiereserve, (liquidatie)dividenden uit te keren aan een verlaagd tarief in de roerende voorheffing;
  • de mogelijkheid om gebruik te maken van de gewone eenmalige investeringsaftrek, op basis waarvan men een percentage van de aanschaffings- of beleggingswaarde van bepaalde investeringen, uitgevoerd tijdens het belastbaar tijdperk, mag aftrekken van de belastbare winst;
  • de vorming van een vrijgestelde investeringsreserve;
  • de uitzondering op de korfbeperking voor de aftrek van de vorige verliezen gedurende de eerste vier belastbare tijdperken vanaf haar oprichting;
  • de belastingvermindering of -vrijstelling die wordt verleend aan particuliere investeerders in startende ondernemingen (via de verwerving van aandelen of voor leningen verstrekt via tussenkomst van een erkend crowdfundingplatform);
  • de vrijstelling van vermeerdering indien geen of ontoereikende voorafbetalingen werden gedaan tijdens de eerste drie jaren vanaf de oprichting.

Daarnaast zijn kleine vennootschappen onderworpen aan soepeler regels inzake jaarrekening en publicaties.

Hoewel uw onderneming in het verleden mogelijk niet in aanmerking kwam voor deze diverse fiscale voordelen, zou dit ingevolge de gewijzigde drempelwaarden voortaan mogelijk wel het geval kunnen zijn. U doet er bijgevolg goed aan om u hierover te informeren.


Wenst u hierover meer informatie te ontvangen of bijgestaan te worden door de specialisten van Andersen (voorheen Seeds of Law)? Aarzel dan niet ons te contacteren op +32 2 747 40 07 of via info@be.Andersen.com.

Meer weten over dit onderwerp?

Ik zoek een expert in

Zie meer artikelen

Nieuwe deontologische code voor vastgoedmakelaars: meer dan een opfrissing

01.10.2026

•

Vastgoed, Huur en Mede-eigendom, Andersen in Belgium

Nieuwe deontologische code voor vastgoedmakelaars: meer dan een opfrissing

Op 21 september 2026 verscheen in het Belgisch Staatsblad het koninklijk besluit van 20 juli 2026 tot goedkeuring van het nieuwe reglement van plichtenleer van het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars (BIV), beter bekend als de deontologische code. De nieuwe code treedt in werking op 1 oktober 2026, de dag waarop het reglement van 2018 wordt opgeheven.

Lees het artikel »
Wie het RUP betaalt, riskeert de vergunning

29.09.2026

•

Ruimtelijke Ordening en Milieu, Andersen in Belgium

Wie het RUP betaalt, riskeert de vergunning

Een ontwikkelaar die meebetaalt aan de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) kan daarmee zijn vergunning op losse schroeven zetten. Dat blijkt uit een arrest van de Raad voor Vergunningsbetwistingen van 17 september 2026. De uitspraak treft een praktijk die in heel Vlaanderen wijdverspreid is.

Lees het artikel »
Gezondheidsorganisaties worden betrokken publiek bij omgevingsvergunningen

17.09.2026

•

Ruimtelijke Ordening en Milieu, Andersen in Belgium

Gezondheidsorganisaties worden betrokken publiek bij omgevingsvergunningen

Niet-gouvernementele organisaties die zich inzetten voor bescherming van de menselijke gezondheid kunnen weldra, net als milieubeschermingsorganisaties, als ‘betrokken publiek’ optreden bij omgevingsvergunningen. Daarmee wordt de kring van organisaties die zich tegen een vergunningsbeslissing kunnen verzetten, uitgebreid. Dat geeft een nieuwe dimensie aan toekomstige vergunningsprocedures.

Lees het artikel »
Fors hogere boetes bij krotverhuur vanaf vandaag

08.09.2026

•

Vastgoed, Huur en Mede-eigendom, Andersen in Belgium

Fors hogere boetes bij krotverhuur vanaf vandaag

Verhuurt u een woning met ernstige kwaliteitsgebreken? Dan riskeert u strafrechtelijke vervolging. Vanaf vandaag worden de straffen voor krotverhuur aanzienlijk verhoogd. Een geldboete kan oplopen tot 800.000 euro bij verzwarende omstandigheden. Tegelijk krijgt de rechter meer ruimte om de straf af te stemmen op de ernst van de feiten.

Lees het artikel »